coolasteskolbloggen.blogg.se

2013-12-06
09:50:00

6 December kväll, Johanna.

Hejsan bloggen. Idag så när vi hade ätit frukost så gick vi och tog tunnelbanan till utställningsområdet vid foten av berget Montjuïc där den kända fontänen Front Mágica ligger. Den byggdes inför världsutställningen 1929. Vattnet som forsar upp ska både likna eld och fyrverkerier när de har föreställning. 

Vi var där och kollade men vi hann inte vara med på en av föreställningarna för de var bara på kvällarna och det skulle vi inte hinna. 

När vi var klara där så tog vi tunnelbanan till den kända katedralen La Sagrada Família. Fiona gick och snackade jättemycket om den och den var verkligen riktigt häftigt! Jag ville nästan inte gå därifrån. Så häftigt att den är så stor och jag förstår liksom arkitekten vad han tänkte när han kom upp med idén. 

Vi var där i ca 1 1/2 h, efter det så gick vi runt lite på gatorna och bara tog in allt vi har upplevt. Vi gick och köpte lite te som vi gick och smutta på. Sen gick vi gick och tänkte på vad vi ville besöka här näst. 

Vi ( eller mest jag ) kom fram till att vi skulle besöka Casa Batlló. Det sex våningar höga huset som den berömda arkitekten Antoni Gaudís har ritat och kommit på. Han har gjort en rad riktigt häftiga byggnader men detta klassas som hans mästerverk. Jag som är väldigt intresserad av hus var detta en riktigt drömvistelse för mig! 

Jag blev så himla fascinerad över hur han konstruerade det, att han våga liksom. När vi var klara med allt så gick vi och satte oss på den kända restaurangen Bestiari som serverar tapas. Det var gott men tapas är inte riktigt min stil.  

Vi gick och mös i stan fram tills klockan 21 då vårt tåg gick hem till Sverige. Vi hade sådan tur för det är ett direkttåg så vi kan sova på tåget. Nu ska jag ta något litet att äta sen ska jag sova. Jag skriver när jag har vaknat för vi ska sitta på tåget i 22-23 h. HEJDÅ! 

Lite bilder från dagen. 

 
 
Bildkälla för alla bilder: http://www.barcelona.se/sevardheter 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: