coolasteskolbloggen.blogg.se

2013-12-06
11:14:00

Barcelona dag 2 Fiona

Hejsan!! Idag när vi vaknade gick vi och åt frukost i hotellets frukostsal, när vi hade ätit färdigt gick vi till tunnelbanan för att ta oss till utställningsområdet vid berget Montjuic. 

När vi kom fram såg vi fontänen Mágica vars arkitekt hette Carles Buigas, han började rita fontänen ett år innan den enorma världsutställningen. Folk tyckte förstås att Carles var galen som antog att de skulle hinna med att bygga den enorma fontänen, men hans vilja gick igenom och bygget blev klart i tid. Jag tyckte att fontänen var en av de vackrare byggnaderna jag sett. Vi var bara där en kort stund för att hinna med allt vi ville göra under dagen. Det spelas pjäser på kvällarna så det var synd att vi inte hann med det. 

När vi var klara där tog vi tunnelbanan till La Sagrada Família som är en stor kyrka. Kyrkan har vart ett pågående projekt i över hundra år, i början tror jag att det bara var svårt att få ekonomin till det men nu är den delvis känd för att vara kyrkan som aldrig blev riktigt klar.

Jag var i Barcelona en gång som barn och då besökte jag förstås kyrkan, redan då var jag uppslukad av byggnaden och nu är jag i princip förälskad. La Gradas Família är hela 170 meter hög och arton spiror som symbol för de tolv apostlarna, de fyra evangelisterna, jungfru Maria och Jesus Kristus. Vi var där ett tag för det fanns så mycket att titta på men vi insåg sen att vi inte hade hela dagen på oss så vi gick ut på stan. Vi gick och tittade omkring ett tag och köpet lite te sen kom Johanna på att vi behövde gå och titta på Casa Batlló som är ett sexvånings hörnhus. När man säger det så låter det inte särskilt intressant men det är betydligt mycket mer speciellt än det flesta hus. Det byggdes eller snarare renoverades år 1900, det var Josep Batlló Casanovas som anlitade arkitekten Gaudí för att bygga hans nya hus, där stod det redan ett hus från 1877 som planerades rivas men under planeringsprocessen bestämde sig Casanovas att de istället skulle renovera byggnaden. I början tyckte jag det bara var slöseri av tid att gå dit men när jag väl fick se den fantastiska byggnaden blev jag helt förälskad. 

Vi gick sedan till den berömda tappasrestaurangen Bestiari, det visade sig att Johanna inte var den som älskade tappas men hon låtsades i alla fall medan Tova och jag frossade i oss, så vi hade lika trevligt som vanligt.

Vi gick runt på stan tills klockan nio sedan åkte vi till tågstationen. 

Nu sitter vi på tåget på väg hem till Sverige och det ska bli skönt att få sova ut med tanke på att det tar ungefär 22 till 23 timmar att komma hem. Skriver när jag vaknar godnatt!!

http://se.depositphotos.com/3335677/stock-photo-Casa-Batllo-by-Antoni-Gaudi-in-Barselona.html

 
 
 
http://architecture.about.com/od/greatbuildings/ig/Antoni-Gaud-/Sagrada-Familia-.htm
http://www.worldtravelimages.net/Barcelona_Placa_Espana.htm
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: