coolasteskolbloggen.blogg.se

2013-12-03
17:04:00

Paris Fiona

Hej nu sitter vi på vårt hotellrum i Paris, hotellet heter Novotel Paris Les Halles och det ligger bara 300m från centrum så de är jättebra. Klockan är 00:30 och jag är väldigt trött efter en dag med full aktivitet. Jag vaknade klockan sex på tåget då vi tog nattåg, det var mycket smidigt och jag sov förvånansvärt bra faktiskt. När vi kom fram till Paris bytte vi till paristunnelbana som är supersmidigt färdmedel, paristunnelbana har hela 16 linjer som används av 4,5 miljoner personer om dagen. När vi kom fram till hotellet var jag spänd över att få komma ut på stan, så vi lämnade bara våra väskor på hotellet och sedan sprang vi ut på stan. 

Det första vi gjorde av att åka tunnelbanan till Eiffeltornet. När vi kom fram var det inte så lång kö för att komma upp, så vi bestämde oss för att betala den lilla slanten för att få se utsikten över hela paris! I hissen på väg upp fick vi broschyrer byggnadens historia mm.

Eiffeltornet är 324 meter högt, har ter våningar och började byggas år 1887 den 28 januari. Eiffeltornet öppnades för allmänheten år 1889, det tog ändats två är att bygga den enorma byggnaden. Arkitekt Stephen Sauvestre. 

Vi åkte först till tredje våningen som ligger 273 meter över havs ytan. Jag satt och tittade ut på den underbara utsikten. Byggnader i paris är en stor blandning mellan arkitekturer från olika epok, vilket syntes tydligt när jag stod i Eiffeltornet och blickade ut över paris. Vi åt på restaurangen Altitude 95 som ligger på första våningen i Eiffeltornet som har en 360° utsikt på paris. 

När vi ätit klart åket vi ner till marknivå och begav oss till triumfbågen som var på gångavstånd från Eiffeltornet. 

Vi funderade på att gå in i bågen men insåg ganska snabbt att det kostade ganska mycket så vi gick bara och hämtade lite broschyrer och satte oss istället på en bänk med brända mandlar och solen i våra ryggar. Triumfbågen började byggas år 1806 av arkitekten Jean-François-Thérèse Chalgrin och avslutades av Guillaume Abel Blouet år 1836. 

Vi åkte tunnelbanan till Quartier Montorgueil som är en shoppinggata, där köpte jag lite julklappar till alla i familjen och alla vänner hemma i Sverige.

 
 
Vi gick till Strada Café då klockan redan var åtta, vi åt buffé, pratade och hade det trevligt som alltid. Sen gick vi ner till tunnelbanan och åkte tillbaka till hotellet. Med tanke på att hotellet bara ligger 300m från centrum blev det inte något miljöombyte. Men de gör inte mig ledsen för jag älskar städer på kvällarna med alla ljus och människor. Det tog bara 10 minuter att komma fram till den hållplatsen som ligger närmast hotellet.

Nu ska jag gå och lägga mig och förbereda mig inför morgondagens resa till Barcelona.

 Utsikten från Eiffeltornet!

http://www.iblogg.nu/category/resa/ 

 Triumfbågen!

http://lovelylovan.blogg.se/2011/march/paris-lordag-193-11.html 

 

Strada Café 
 

http://www.seriouseats.com/2012/09/where-to-eat-near-uc-berkeley-california-food-near-campus.html

 

FRANKRIKES INFRASTRUKTUR 

Frankrikes vägnät är en av de länder som konkurrerar med Tyskland enorma vägnät. 

80 000 mil väg var av 710 mil är motorväg. Frankrike har tillskillnad från Tyskland mycket tull, vägarna drivs av statliga eller privatägda företag. 

Järnvägen är väldigt utbyggd den med, tågtrafiken i Frankrike konkurrerar med flygtrafiken på många av de sträckor som finns. Frankrikes höghastighetståg kallas TGV och är populärt på sträckor som t.ex Paris-Lyon. 

 

http://trainmaster.edublogs.org/

Infrastruktur  

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: