coolasteskolbloggen.blogg.se

2013-12-06
09:54:00

Hemfärd, Johanna.
Tågresan hem till Sverige! Hejsan bloggen! Sista inlägget för denna gången, lite synd tycker jag. Dels för att resan är slut och sen för att jag kommer att sakna att logga in här och skriva om alla dagarna och de känslorna som har forsat fram i kroppen! Nu sitter vi på tåget, vi gick på för ca 1 h sedan och nu har vi ca 22 h tågresa framför oss. Vi har kommit ut ur Barcelona och nu är vi precis över gränsen till Frankrike.
 
 
Vi åkte precis förbi massa berg men nu börjar landsbygden komma med massa åkrar. Jag tycker det är svårt att sitta och skriva om vegetationen i Spanien för att vi var där bara i 1 1/2 dag och vi var bara i Barcelona, så jag sökte upp det på internet. Det stod att det är väldigt varierande, i ena delen är det bara skog och 16 °C medan i andra delen är det berg, åkrar och bara 5 °C. Men jag vet att Spanien är ett subtropiskt klimat, vilket innebär att det är långa, varma somrar och korta, milda vintrar. Så det är orsaken till att det inte har varit så kallt dessa nästan två dagarna vi har varit här.
Det är ganska mycket berg i Spanien, Barcelona är omslutad av berg. Av min erfarenhet ( vilket kan visa sig vara fel för att vi inte hann vara i Frankrike och Spanien så länge ) så såg det ut som att det var mer berg i Spanien än i Frankrike. I Frankrike är det samma med klimatet, så olika.
 
Fast i Frankrike så är det svalt och fuktigt i norr, medans det är medelhavsklimat i söder. Nu ska jag gå och lägga mig så hejdå bloggen!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: