coolasteskolbloggen.blogg.se

2013-12-05
18:02:57

Dag 3, Johanna.

4 December.

Hejsan bloggen! Imorse när vi kom fram så var klockan ca 09:00 till Paris. Jag blev så sjukt chockad över hur stort det är! Vackert är det också för den delen! Paris är verkligen en av mina favorit städer. Det är så mysigt överallt. Här skulle jag lätt kunna bo!

Vi hoppade av tåget som tog oss till Paris och hoppade på ett av tågen i tunnelbanan. 

Paris tunnelbanasystem är mycket känt och har 16 linjer och används av 4,5 miljoner människor varje dag läste jag lite snabbt på tåget. 

Alla byggnader i Paris är i min stil, typ lite gammal stil. Jag älskar att kolla på hus så det är intressant för mig att vara här! 

Vi kom fram till vårt hotel som heter Novotel Paris Les Halles och ligger bara ca 300 m från city. Vi la våra grejer och sen gick vi ner till stan. Vi tog den snabba tunnelbanan till Eiffeltornet, jag läste på lite om Eiffeltornet på tåget och det är ca 324 m högt, man kunde börja gå in där år 1889 så det är sjukt gammalt. Det tog ca 2 år att bygga det. Fiona visste jättemycket om Eiffeltornet så hon lärde mig också en massa. 

Det är ju onsdag idag så det var inte så mycket folk där, det var riktigt skönt! Vi ställde oss i kön och sen betalade vi och åkte upp där. I hissen fick vi massa broschyrer av hon som arbetade där. 

När vi kom upp i tornet så var det helt magiskt, jag blev helt förbluffad över utsikten! Så sjukt vackert det var. Bilarna var som små myror där uppifrån. 

Vi gick och åt på en restaurang som är i Eiffeltornet. Jag tycker det är väldigt smart av dem att ha den där för det kommer ju väldigt mycket folk där hela tiden. Restaurangen hette Altitude 95 och den ligger på första våningen i Eiffeltornet. Det var god mat men den kunde varit bättre, liksom det var inget speciellt. 

Efter vi hade ätit så gick vi till Triumfbågen, den är på gångavstånd från Eiffeltornet. Vi skulle egentligen gå in men sen så ångrade vi oss. Vi satte oss istället på en bänk och åt brända mandlar och kollade lite i broschyrer som vi fick. Jag tyckte att det var ganska mysigt, det var ganska kallt ute men jag har en bra vinterjacka så det var lugnt. Jag fick en riktig julkänsla där, fast det inte var snö på marken. 

Fiona och Tova satt mest och kolla i broschyrer men jag tyckte det var roligare att äta brända mandlar och njuta. 

Efter det så tog vi tunnelbanan till Quartier Montorgueil och det är en känd shoppinggata. Där gick vi och shoppade lite, Fiona köpte julklappar men jag sparar mina pengar till senare. Men det var ändå supermysigt.

Som slutet på dagen så gick vi till Strada Café och där åt vi buffé, det var mycket gott! Jag åt allt från sniglar till pizza. Alltid när man är på resa så äter man så mycket gott! 

Klockan var ca 20:00 när vi var där sedan efter det så tog vi tunnelbanan tillbaks till hotellet. Nu sitter vi här på vårt hotell och ska mysa lite och snacka. Hejdå!

Lite bilder från dagen: 

Vårt fina rum på hotellet! 

 
Eiffeltornet!
 
Triumfbågen! 
 
 Quartier Montorgueil!
 

user.tninet.se

lovelylovan.blogg.se

www.agoda.com

www.apartrental.com

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: