coolasteskolbloggen.blogg.se

2013-12-06
12:29:00

På väg hem till Sverige Fiona

Hej bloggen! 

Denna resan har varit helt magisk! Jag har lärt mig så mycket om mattraditioner, historia och vegetation vilket har varit jätte roligt. När vi först åkte var jag ganska säker på att det skulle bli en mindre katastrof men det visade sig att vi faktiskt kan hållakolla på allt och samtidigt ha roligt. 

Nu har vi åkt i cirka en och enhalv timme och när jag väl jämför ländernas vegetation så är de alla lika men samtidigt ganska olika. Både Spanien och södra Tyskland är ganska bergiga, samtidigt som Frankrike och norra Tyskland är ganska platta. Frankrike och Spanien har ett subtropiskt klimat, Tyskland har ett tempererat klimat.

Barcelonas medeltemperatur på vintern är på dagen 14°C och på natten 6°C men det är inte samma medeltemperatur i hela landet i nordvästra Spanien är medeltemperaturen runt 5°C så det är stora skillnader.

Paris och Berlin är båda huvudstäder men de är väldigt olika iallafall. Berlin är en väldigt folktät stad med 4,44 miljoner invånare år 2010, Paris är också väldigt tätbefolkat med 11,83 miljoner invånare år 2010. Berlins storstadsyta är 24 967,66 km² och Paris är 14 518,30 km². Paris är mindre till ytan men med större befolkningstäthet än Berlin. Båda städerna är mycket stora om man jämför med lilla Malmö hemma i Sverige, det känns tydligt för man kan gå igenom Malmö på mindre än en dag vilket men verkligen inte kan göra i någon av de städerna. Båda städerna har väldigt stora tunnelbanassystem dock har Paris en mer linje än Berlin.  

När vi kommer hem ser jag framemot att få berätta allt för min familj, jag saknar dem lite faktiskt. Jag har varit i både Tyskland, Frankrike och Spanien när jag var liten med min familj, jag tycker det är jätte roligt att få komma tillbaka och se städerna igen nu när jag har ett lite större intresse för kulturhistoria.

Jag har alltid velat resa runt världen med mina vänner, visst detta är inte hela världen men det är en bit och det räcker för tillfället. Jag hoppas vi hörs snart igen hejdå!

 

 

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: