coolasteskolbloggen.blogg.se

2013-11-14
14:10:00

2 December, Johanna.

Nu är vi i Berlin. Imorse klockan 07:00 åkte vi båt till Travemünde från Trelleborg. Det var väldigt fint och lyxigt på båten, mycket god frukost. Vi åkte över Östersjön, där var mest hav så vi såg inte så mycket men vi åkte förbi Danmarks sydligaste punkt. Det är en liten udde med en sten som heter The southern point of Denmark. Det är som djupast 459 m i Östersjön så havet var väldigt mörkt. 

Efter 4h på båt så var vi framme i Travemünde, vi gick av båten och det första jag tänkte var att det var ett väldigt fult industriområde. Men vi hann inte utforska området så mycket för vi satte oss på tåget på väg till Berlin nästan direkt. 

Det tog ca 3 h att åka dit, på vägen så satt jag och stirrade ut genom fönstret för detta är första gången jag är i Tyskland.

Vegetationen är nästan densamma, lite träd, lite vägar och lite åkrar. Det fanns berg där och det tyckte jag var väldigt coolt för det har vi ju inte i Skåne. 

Jag blev inte så jätteförvånad och tyckte att det var värsta klimatbytet men ändå lite småhäftigt. 

På tåget så erbjöd de att man kunde köpa den tyska maträtten bratwurst ( korv) med potatis. Men vi tog med oss egen matsäck så jag åt min pastasallad istället. 

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/03/18/tysk-bratwurst-och-vitvinsbraserad-kal-med-kummin-och-valnotter/

 
När vi var framme i Berlin så åkte vi till vårt hotell, Hotell Berlin, bara 1,1 km ifrån centrum. Jag slängde jag mig i sängen, jag var så utmattad efter alla timmar på den gungande båten och det guppande tåget. Men där låg jag bara i några minuter för sen skulle vi sticka iväg och besöka berlinmuren. Vi gick runt i Berlin och kollade på muren och kollade lite i affärer och vi gick in i det stora shoppingcentrumet Kadewe. Det var så sjukt coolt och så många affärer! Jag tyckte det var super häftigt att det var en så gammal byggnad som de hade gjort så modern.

Berlinmuren var också cool, så gammal liksom. Tänk, Hitler kanske har rört den men sina egna händer. Jag shoppade ett par jeans och två tröjor, riktigt bra köp tyckte jag! Vi åt på den kända restaurangen Schneeweiss. Det var ganska dyrt men det var så gott att vi rullade tillbaks till hotellet. Nu sitter vi här på rummet och klockan är 23:00 och vi är super trötta. Vi ses imorgon bloggen! / Johanna

Vårt hotell!

 
 
 
 

 

 

Kommentarer:
#1: susanne

Trevlig läsning, ni verkar ha kul!
Kolla särskrivningar och på något ställen har du missat stor bokstav och för många ord har smugit sig in.

2013-11-15 @ 09:19:40
#2: susanne

Bra Bilder och bra att du skrivit ut adresserna tydligt.

2013-11-15 @ 09:22:47
#3: susanne

Det var resterna av muren som ni tittade på, merparten är raserad.

2013-11-18 @ 14:44:41
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: