coolasteskolbloggen.blogg.se

2013-11-29
10:47:28

Tyskland, Berlin dag 2 Fiona

Hej bloggdagboken! 

Idag har det varit fullrulle hela dagen, först åt vi frukost på hotellet då jag nästan åt allt som stod framme på buffébordet. Vi gick ut på stan runt niotiden, då tog bussen till riksdagshuset. Vi gick dock inte in i riksdagshuset pga folkmängden och kostnaden. Eftersom Brandenburger tor ligger precis bredvid riksdagshuset så gick vi för att se de enormtfina byggnaden. Vi läste på olika skyltar där det stod om byggnadens skapare och skapelseår mm, arkitekten hette Carl Gotthard Langhans, brandenburger tor började byggas år 1788 och blev klar år 1791. När vi hade kollat klart på brandenburger tor så gick vi genom en stor park som ledde oss till Tigergarten, den stod i mitten av en stor rondell så det kändes lite onödigt att vi hade gått hela den vägen för att komma dit. Det var dock väldigt mysigt att gå i parken och bara prata. En bit av kanalen Spree gick igenom parken, jag älskar att åka kanalbåtar men vi hade inte riktigt tid att åka så vi fortsatte gå för att komma tillbaka till centrum så vi kunde ta bussen till Checkpiont Charlie som var en av de mest kända övergången från Öst och Västberlin mellan 1945 och 1990.

Jag var på Checkpoint Charlie med min familj när jag var tolv år men då var jag inte särskilt intresserad av historien bakom andra världskriget, nu är jag mer intresserad och det var jätte intressant att få se hur folket i Berlin hade det på den tiden.

Efter det gick vi för att fika på Goodies som sägs vara ett av Berlins bästa Caféer och de kan jag säga att jag verkligen tycker att det är. Jag åt de godaste bakelserna jag har ätit i hela mitt liv! Det var ett oerhört mysigt café, mysig belysning, inredning och personalen var jättetrevliga. 

Vi satt på fiket till klockan 18:00 och då gick vi ut på stan och kollade i lite affärer klockan var 20:00 när vi bestämde oss för att sätta oss på restaurang Viamo.

Där kunde man äta italienskbuffé för 25€, maten var riktigt god. Ett ställe som jag verkligen rekommenderar. 

När vi var klara tog vi tåget till hotellet, jag märkte också att Berlins tunnelbana hade femton linjer vilket är ganska mycket om man jämför med Stockholms tunnelbana som har tre linjer. 

När vi kom fram till hotellet hämtade vi våra väskor och checkade ut. Sedan åket vi till tågstationen för att väta på tåget. Nu är klockan 23:40 och tåget går 00:00 så det är bara 20 minuter innan tåget avgår till Paris! 

Dessa två dagarna i Berlin har varit super roliga och jag har fått se så många sidor av Berlin som jag inte såg förra gången jag var här, den här resan kommer troligtvis bli den bästa i mitt liv!!

 
 
http://www.pixgallery.com/i/MUKWFA       Riksdagshuset 
http://blog.best-bookings.com/en/in-berlin-looking-for-the-wall/ Checkpoint Charlie 
 
 
http://www.wombats-hostels.com/es/berlin/berlin-cityinfo/free-berlin/   Brandenburger tor 
 
 
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Berlin_Tiergarten_Siegessaeule_2.jpg
Tigergarten 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: